جنه جروب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة
» ليتـك أنـت الميـت يا أبـي...!!
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2010-11-19, 4:43 pm من طرف مشجع الزعيم

» جورج وعيد الأضحى
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2010-11-19, 4:41 pm من طرف مشجع الزعيم

» إنما المؤمنون إخوة
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2010-11-19, 4:39 pm من طرف مشجع الزعيم

» ذلك هو الفوز العظيم
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2010-11-19, 4:36 pm من طرف مشجع الزعيم

» الكسل لايطعم العسل
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2010-11-19, 4:33 pm من طرف مشجع الزعيم

» للاتصال 3000 دقيقه مجانا ولفترة محددة ادخل بسرعه
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-10-09, 12:58 am من طرف مشجع الزعيم

» قوانين لن يسمح بتجاوزها
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-10-09, 12:52 am من طرف مشجع الزعيم

» على السادة الاعضاء الدخول هنا فورا
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-10-09, 12:46 am من طرف مشجع الزعيم

» من نحن
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-10-06, 6:26 pm من طرف احمد صلاح

» شوفتو اللى حصل
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-09-30, 9:21 pm من طرف بنت الاسلام

» الان ولفترة غير محدودة احجز مقعدك فى الجنة التذاكركتييير
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-09-15, 9:51 pm من طرف moazhassan

» صحيت من النوم فجأة
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-09-15, 9:22 pm من طرف moazhassan

» عايز فلوس على النت وتشترى اللى انت عايزية يبقى والله من هنا
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-09-15, 9:15 pm من طرف moazhassan

» هل تعرف ماهى عقوبة الكذب عند النمل؟
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-08-06, 11:23 am من طرف medo

» فيديو كليب سيطير النوم من عينك
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-07-28, 12:35 pm من طرف moazhassan

» ملك لسنة واحدة فقط
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-07-19, 1:08 am من طرف مشجع الزعيم

» مكتبة فديوهات لرائد التنميه البشريه الدكتور/ إبراهيم الفقي
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-07-15, 1:19 pm من طرف muslema_99

» شعار الامتحانات
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-04-29, 5:54 pm من طرف shmas_elasel

» ساكتة لسة!!!!!!!!
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-04-29, 5:51 pm من طرف shmas_elasel

» صالات للجلوس............
لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Icon_minitime2009-04-29, 5:46 pm من طرف shmas_elasel

لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى

2 مشترك

لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Empty لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى

مُساهمة من طرف the other 2008-09-04, 7:24 am

انا بجد محتاجة لراي حد كبير وفاهم يفدنى فالحالة الى انا فيها دى انا فالحقيقة دايما كنت بشتكى من الفراغ والوحدة وحاسة ان هموم ومشاكل الدنيا كلها فوق دماغى ايامى كلها شبة بعضها مفهاش جديد غير معاصى بتزيد كل يوم بقيت مرتبطة قوى بالاغانى لدرجة رهيبة والتلفزيون والنت دا طول الوقت وبرضة مش مرتاحة المهم يعنى وباختصار اليوم الى قبل رمضان جات فدماغى شوية افكار هية زى ماتقولوا كدا افكارموجودة بس مش واضحة او مش واضح الهدف منها هوا اية بالضبط افكار كتيييرة المهم احد هذة الافكار ان ربنا بيدلناا شهر فالسنة بيفضلنا بية على غيرنا من ارباب الديانات الاخرى علشان يغفرلنا فية معاصينا طول السنة فكلمت صحبتى ربنا يبارك فيها وقعدنا نتكلم قالتلى انا كمان حاسة بالفراغ زيك بس امبارح سمعت درس لداعية اسمة حازم شومان وكان بيتكلم ويقول اننا عندنا طول السنة براح فلازم نستغل الشهر الفضيل الى هوا رمضان طبعا وكفاية علينا ذنوب 11شهر وكلاااام كتييييييييييييير يعنى تقريبا وضح الافكار الى مكانتش واضحة فدماغى وترجمها فاتفقت انا وصحبتى اننانحاول نتقرب من ربنا اكتر ونعوض الكوارث الى حصلت فالاجازة والى كانت السبب فاحساسنا بالفراغ وعدم الراحة مهما عملنا وحاولنا نتسلى دايما فى حالة عدم رضا المهم ربنا يبارك فيها شجعتنى كعادتها معايا وبدانا من اليلة اللى قبل رمضان فاستقبال الشهر الفضيل وبنرن على بعض للقيام والفجر وكدا يعنى المهم بقى علشان طولت عليكواالمشكلة تكمن فيا اناانا اة فرحاااااااانة قوووووووووووى ومبسوطة وحاسة براحة محستهاش قبل كدا التلفزيون والاغانى الى كنت مرتبطة بيهم حاسة بزهد غير عادى تجاههم دلوقت ودا مش مدايقنى يعنى مش برغم نفسى عن البعد عنهم حاسة انى زهدتهم وكرهتهم مرة واحدة وبقيت الحمد للة اكثر اهتماما بالصلاة وغيرها بس خايفة جدا ودى هيا المشكلة خايفة ان الى انا فية يكون تقوى مزيفة يعنى مش حقيقية خايفة ان ربنا ميكونش بيجزينى على الى انا بعملة اكيد هتستغربوا من الى بقولة بس انا مش عارفة اوصل الى حاساةبس الفكرة انى انا حاسة ان ى بعمل كدا رياء لاة مش رياء انا اعتقد ان الرياء انى اقول انا هعمل كدا علشان فلان لكن انا بعمل علشان ربنا بس انا عايزة كل الناس الى كانوا فاكرين انى مش كويسة فعلاقتى مع ربنا يعرفوا ان ربنا خلاص رضا عليا وهدانى فعلشان كدا بحس ان دا رياء بس دى صفة فيا يعنى قبل الجامعة كلة كان بيقول انى مستهترة ولما نجحت السنة دى فاولى وجبت تقدير بقيت زى المجنونة عايزة اقول لكل الناس ان ربنا مخزلنيش لا انا ولا بابا وماما بقيت فخورة بنفسى بس مش لدرجة الغرور لكن تقديرى دا ادانى ثقة فنفسى بعد ما كنت مفتقداها نف الفكرة ايمانى الى حاساة ادانى ثقة يعنى الى كانوا عارفين انى بسمع اغانى بقيت حابة اوصلهم انى خلاص قطعتها وبقيت حابة اورى بابا وماما انى بحافظ عالفجر الى كانوا مدايقين انى مش بصليه انا بعمل للة وفنفس الوقت عايزاهم يعرفوا مع انى ليا برضة عبادات خفية مع اللة ميعرفهاش بس انا عايزاهم يحسوا ان فية تغيير حصلى مش علشان يثنوا عليا او شبة ذلك او انى برآئى بكام ركعة صليتها لاة انا مبقولش بس انا عايزاهم يحسوا ان ربنا قبلنى عندة مش عارفة حاسة ان الموضوع ملخبط بس الى اقدر اوصلة ليكوا انة مش رياء والا ما كنتش ابقى مرتاحة وكان ربنا يخلف عليا عقاب على ريائى دة بس دا الى اقدر اوضحة انا عارفة انى لخبطكوا ومش هتفهموا حاجة بس لو فهمتوا جاوبونى ولو مفهمتوش ادعولى ان ربنا يهديلى نفسى اكتر واكتر انا نفسى رمضان ما يخلصش احساس حلو انك بتتصرف بنفسك يعنى لو اتصرفت كويس يبقى منك ولو وحش برضة منك حاسة لان الشياطين مصفدة ان كل واحد ممكن يعرف نفسة اكترو يشكلها زى ما هوا عايزانا بجد اسفة لانى طولت قووووووووووى ورمضان كريم Laughing
the other
the other
يا اهلا وسهلا
يا اهلا وسهلا

انثى عدد الرسائل : 4

لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى Empty رد: لو سمحتوا سااااااااااااااااااعدونى

مُساهمة من طرف abn el islam_1 2008-09-05, 2:54 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحمد لله ذى الطول والنعماء وأفضل الصلاه وأتم السلام على خاتم الرسل والانبياء سيدنا محمد وعلى آله الاتقياء وأصحابه نجوم الاهتداء ومن تبعهم بإحسان من الائمه العلماء

أما بعد:

أولا مبارك عليكم شهر الصيام والقيام وتلاوه القرأن نسأل الله تعالى أن يتقبل منا ومنكم الصيام والقيام وصالح الاعمال

ونسأل الله تعالى أن يثبتكم على طاعته وأن يزيدكم من فضله

أميــــــــــــــــن

بخصوص كلام حضرتك أظن إن حضرتك بتسألى هل يجوز إظهار الطاعات بدون رياء

أقول

إظهار الأعمال الصالحة فلا يعتبر رياء إذا أراد بطاعته التقرب إلى الله تعالى دون شيء آخر من تصنع لمخلوق، أو اكتساب محمدة عند الناس، أو محبة مدح من الخلق، أو شيء سوى التقرب إلى الله تعالى يجوز إظهار العمل إذا كان هناك من يقتدي بالعامل

وفي هذا المعنى ما جاء في حديث جرير بن عبد الله رضي الله عنه لما حث النبي صلى الله عليه وسلم على الصدقة . قال : فجاء رجل من الأنصار بِصُرّة كادت كَـفّـه تعجز عنها ، بل قد عجزت . قال : ثم تتابع الناس حتى رأيت كَومَين من طعام وثياب ، حتى رأيت وجه رسول الله صلى الله عليه وسلم يتهلل كأنه مُذهبة ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : مَن سَنّ في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها بعده من غير أن ينقص من أجورهم شيء ، ومن سن في الإسلام سنة سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها من بعده من غير أن ينقص من أوزارهم شيء (رواه مسلم)

فهذا الرجل الذي جاء بالصرة التي كانت سببا في تتابع الناس على النفقة

وقد استحب أهل العلم إظهار الأعمال للتحريض عليها والاقتداء بصاحبها. قال في الزواجر عن اقتراف الكبائر: "وقد يمدح الإظهار فيما يتعذر الإسرار فيه كالغزو والحج والجمعة والجماعة، فإظهار المبادرة إليه وإظهار الرغبة فيه للتحريض بشرط أن لا يكون فيه شائبة رياء. والحاصل أنه متى خلص العمل من تلك الشوائب ولم يكن في إظهاره إيذاء لأحد، فإن كان فيه حمل للناس على الاقتداء والتأسي به فالإظهار أفضل لأنه مقام الأنبياء ووراثهم، ولا يخصون إلا بالأكمل، ولأن نفعه متعدد، ولقوله صلى الله عليه وسلم من سن سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها إلى يوم القيامة. وإن اختل شرط من ذلك فالإسرار أفضل"

والله أعلم
abn el islam_1
abn el islam_1
واخدها فتونه
واخدها فتونه

ذكر عدد الرسائل : 226